3.4.2016

Kanssakilpailijat

Purjelentokilpailuissa, kuten muissakin yksilölajeissa, on kanssakilpailijoita, joita vastaan kilpaillaan. Purjelennon erityinen luonne monimutkaistaa suhdetta kanssakilpailijaan, koska välillä yksi tai useampi kanssakilpailija muodostuu tavallaan samaksi tiimiksi, joko suunnitellusti tai tilanteen muuten vain kehittyessä sopivasti.

Kanasinvälisissä kisoissa monet - jollei jopa useimmat - isot maat lentävät hyvinkin organisoidusti joukkueina. Lähes aina tuollainen tiimi hyvin toimiessaan lentää nopeammin ja tehokkaammin kuin yksinäinen pilotti. Se perustuu siihen, että noston/hyvän linjan  löytämisen todennäköisyys kasvaa, kun porukka voi levittää "haravaa". Lisähyötyä voi tulla myös nostossa keskittämiseen, olettaen ettei häslääjiä ole liian montaa.

Varsinkin heikossa kelissä tai kuivanatermiikissä mennään yhdessä tai porukassa (kutsutaan usein puljaksi), mutta siinä ei välttämättä tehokkuus ole huipussaan, kun nostossa muodostuu "keko", ja pilottien tärkein tehtävä on lentää siinä turvallisesti ja keskittäminen on tehottomampaa. Puljan voi usein ajaa kinni takaa päin, kun voi hyödyntää keon löytämät ja keskittämät nostot, mutta silti voi rauhassa keskittää ja lentää nostoa vapaammin. Nostossa lentäminen keossa on välillä rassaavaa, enkä ainakaan tiedä yhtään pilottia, joka rakastaisi sitä. Sitä tehdään kuitenkin sen verran paljon, että siihenkin jollain tavalla tottuu.

Välillä pari-kolme pilottia huomaa olevansa samassa paikassa yhtä aikaa (varsinkin kelin muuttuessa vaikeammaksi) ja silloin he alkavat usein lentää ex tempore-tiimissä, jolloin pyritään optimoimaan eteneminen ja käytännössä lennetään yhtä aktiivisesti yhdessä kuin sovitussakin tiimissä. Niinpä voin sanoa kanssakilpailjalleni, että tässä nostaa paremmin, vaikka se saattaisi ensi hätään vaikuttaa hölmöltä taktiikalta kilpailua silmällä pitäen. Jos pari kuitenkin lentää nopeammin, kuin yksi, niin loppupelissä kokonaistilanteen kannalta se saattaa kuin saattaakin olla kummankin etu. Sitä toista ei varsinaisesti jäädä kuitenkaan odottelemaan, vaan jos hän (tai minä!) jää jälkeen, vaan sitten mennään kylmästi eteenpäin ja toinen tulee mukaan, jos tahtoo ja pystyy.

Toki kisan asetelmat saattavat vaikuttaa tilanteeseen - jos on vika päivä ja kaveri on edellä, niin silloin pyrkii nimenomaan jättämään kaverin (ja kaveri yrittää pysyä messissä) ja toivoo, että loppumatkalla onnistuisi pudottamaan toisen kyydistä.

Jos valitsee jonkun kovan pilotin ja yrittää roikkua vain hänen pyrstönsä takana tekemättä ollenkaan omia päätöksiä (paitsi sen ensimmäisen, että roikkuu tuossa pilotissa), on peesaaja, joita ei kovinkaan näissä piireissä arvosteta. Kaiken lisäksi huippupilotin perässä pysyminen ei ole ihan helppo juttu - heidän nopeutensa perustuu suurelta osin tarkkaan reagointiin ilman liikkeisiin, eikä sitä pysty seuraamaan edes läheltäkään samalla laadulla ja se parempi kaveri karkaa hissuksiin eteen ja ylös.

Toisia koneita käytetään kyllä koko lennon siekailematta hyväksi - ja joskus ero peesaamiseen on veteen piirretty viiva - mutta ainakin itse pyrin aina miettimään itse, olisiko tilanteessa olemassa joku parempi ratkaisu. Usein päätös on silti mennä mukana, jos parempaa ei itsekään keksi ja siten ainakin pääpiirtein pysyy mukana - mutta silti sekin päätös on oma päätös. Pilotti, joka tekee jokaisessa tilanteessa oman ratkaisun, tulee usein putkella (purjekoneen kuljetusvaunu) kentälle, mutta muutama oikea päätös oikea-aikaisesti saattaa tehdä hyvästä päivästä erinomaisen. Monesti huonoa tulosta perustellaan "omalla ratkaisulla" ja siksi purjelentäjillä onkin paljon yhteistä sopulien kanssa...

Välillä sitä huomaa olevansa aivan yksinään ja silloin on sitten vain lennettävä koko ajan omilla päätöksillään. Sekään ei välttämättä ole huono asia, joinakin päivinä sitä lentää silti edellämenijät kiinni. Ja jos on ollut se pöljän päivä, niin sitten yrittää vaan lentää muilta karkuun.

Purjelennon sosiaalinen puoli hitsaa porukkaa myös muutenkin yhteen, joten itsekin pystyn iloitsemaan toistenkin puolesta hyvästä suorituksesta (ja, kyllä - ihan rehellisesti). Ja kun rehellisiksi ruvettiin, niin toisten onnistumisesta vielä enemmän kuin toisten ;) Toki suurimman tyydytyksen antaa oma hyvä suoritus.

1 kommentti:

  1. Aikas mukavaa juttua kisastrategiasta, kiitos jutusta.

    VastaaPoista